تبلیغات
سندیكای نمایندگان بیمه رازی - مقایسه بیمه در مالزی وایران
تاریخ : بیست و نهم آبان 90 | ساعت 12 و 30 دقیقه و 10 ثانیه | نویسنده : توحید صمدی

ارزیابی خسارت و نحوه پرداخت آن در زمینه بیمه‌نامه‌های خودرو اهمیت زیادی دارد كه در كشورمان مغفول واقع شده است.


به گزارش ایسنا، صدور بیمه‌نامه بر اساس دستورالعمل بیمه مركزی بدون توجه به سوابق راننده و خودرو روش رایج در صدور بیمه‌نامه شخص ثالث و حتی بدنه است كه این امر در نهایت بر امر ارزیابی خسارت تاثیر می‌گذارد.


به همت مركز آموزش آزاد بیمه معلم دوره آموزشی ارزیابی شیوه‌های نوین ارزیابی خسارت خوردو با همكاری دانشگاه بیمه مالزی برگزار شد و ساتیا سیواكومار ـ از مشاوران بانك مركزی و مدیر ارزیابی خسارت یك شركت بیمه معتبر مالزی ـ در این دوره به تدریس اصول ارزیابی خسارت پرداخت. مقایسه هر چند اندك بین نحوه صدور بیمه‌نامه و رسیدگی به خسارات خودرویی در ایران و مالزی نشان‌دهنده‌ تفاوت‌های عمیق است.


به گفته این مدرس باتجربه، پورتفوی بیمه شخص ثالث در مالزی ضررده است و شركت‌ها مجبورند از محل فروش بیمه‌نامه‌های دیگر، این ضرر را جبران كنند چرا كه سود خوبی در قسمت آتش‌سوزی، باربری، مهندسی و درمان وجود دارد. ضریب خسارت شخص در مالزی ثالث حدود 300 درصد است. این نرخ در ایران اندكی بالای 100 درصد است كه در یكی دو سال اخیر روند نزولی داشته است.


وی ادامه می‌دهد: "در چند سال گذشته دولت مالزی سعی كرده تا یك مركز ملی مسئولیت تاسیس كند تا كنترل مبالغ پرداختی را بر عهده گیرد."


وی درباره دلایل بالا بودن ضریب خسارت در مالزی می‌گوید: "سیستم قضایی در مالزی مستقل است و اهمیتی به سودآوری شركت‌های بیمه نمی‌دهد و باید طبق قانون مشخص شود كه چقدر پرداخت شود."


در مالزی 48 شركت بیمه وجود دارند اما فقط پنج شركت می‌توانند هم بیمه‌های عمر و هم بیمه‌های غیرعمر را عرضه كنند. قانون بیمه مالزی كه در سال 1996 تدوین شده از قابلیت انعطاف بالایی برخوردار است و بانك مركزی مالزی وظیفه نظارت و كنترل و صدور دستورالعمل‌های شركت‌های بیمه را بر عهده دارد.


برای خودرو بیمه‌نامه شخص ثالث تنها و همچنین بیمه‌نامه جامع شامل شخص ثالث، سرنشین و بدنه وجود دارد.

اما معیارهای تعیین هزینه بیمه‌نامه شخص ثالث در مالزی چیست؟

سیواكومار در این باره می‌گوید‌: "برای صدور بیمه‌نامه شخص ثالث تمام مشخصات در نظر گرفته می‌شود این كه قبلا چه میزان خسارت داشته، سن راننده چقدر است، رنگ خودرو چیست و برای افراد زیر 21 سال یك فرانشیز 400 رینگتی وجود دارد كه اجباری است. شاخص‌های بسیار زیادی برای تعیین حق بیمه در نظر گرفته می‌شود و تمام عوامل حتی جزئیاتی مثل رنگ خودرو هم مورد توجه واقع می‌شود. مثلا حق بیمه خودروهای زردرنگ بالاتر است چون احتمال تصادف برای این خودروها بر اساس آمار بیشتر است و من در ایران تعداد زیادی تاكسی زرد رنگ می‌بینم!"

به گفته وی یك مركز ملی اطلاعات شامل اطلاعاتی از تمام خودروها و رانندگان، كمك‌دهنده‌ شركت‌های بیمه است. پایگاه داده‌ای كه جایش در ایران خالی به نظر می‌رسد گرچه اخیرا گام‌هایی برای یكپارچه شدن اطلاعات پلیس و بیمه‌ها برداشته شده است.

با مقایسه هزینه‌ها مشخص می‌شود كه هزینه بیمه‌نامه جامع خودرو شامل شخص ثالث و بدنه در مالزی حدود سه برابر ایران است. یك اتومبیل معمولی با یك راننده خوش‌سابقه با سن حدود 25 سال، هزینه‌ای در حدود دو میلیون تومان بدون تخفیف بر می‌دارد در ایران مجموع سقف بیمه‌نامه خودرو، بدون تخفیف،750 هزار تومان است.

به گفته وی برای خساراتی مثل آتش گرفتگی، سرقت، خسارت جانی و خسارت اموال شخص ثالث نیاز به گزارش پلیس وجود دارد.

در مالزی همچنین اگر در موقع خرید بیمه‌نامه، افراد دیگری هم به عنوان راننده خودرو معرفی شوند رقم بیشتری دریافت می‌شود.

آن گونه كه ساتیا سیواكومار توضیح می‌دهد ارائه خدمات از استانداردهای بسیار بالایی در مالزی برخوردار است. معرفی تعمیرگاه مناسب به مشتری از سوی شركت بیمه انجام می‌شود و تعمیرگاه موظف است پس از تعمیرات، گواهی تضمین شش ماهه صادر كند و هر تعمیرگاهی كه با دو شكایت مواجه شود، از لیست انجمن بیمه‌گران مالزی خارج می‌شود. همچنین بیمه‌نامه جامع، ارائه‌كننده خدمات جاده‌ای در صورت بروز مشكل در جاده‌هاست.

جنجال بر سر دیه 67.5 و 90 میلیون تومانی در ایران ماه‌ها ادامه داشت اما به گفته این مدیر خسارت مالزیایی خسارت قتل و در واقع دیه یك انسان در مالزی متغیر است و می‌تواند به یك میلیون رینگت، معادل 400 میلیون تومان هم برسد.

در این دوره دو روزه كه به همت مركز آموزش آزاد بیمه معلم برگزار شد حدود 40 نفر از نمایندگان، كاركنان صنعت و بیمه مركزی حضور داشتند كه با توجه به اطلاع‌رسانی اندك، استقبال مناسبی از آن شد و نشان‌دهنده نیاز صنعت بیمه ایران به آموزش‌های كاربردی است.

رضا عباچیان ـ مدیر اجرایی مركز آموزش آزاد بیمه معلم ـ از گسترش این دوره‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: "این دوره با توجه به فرصت اندك برای اطلاع‌رسانی با استقبال نمایندگان، كارشناسان بیمه مركزی و دیگر شركت‌های بیمه مواجه شد و درصدد هستیم كه این دوره‌ها را با حضور مدیران و استادان خارجی گسترش دهیم."وی ادامه می‌دهد: "به عنوان اولین مركز خصوصی آموزش‌های بیمه‌ای توجه به دوره‌های كاربردی را در دستور كار داریم و مذاكراتی با دانشگاه‌های معتبر بیمه‌ای جهان برای اعزام استاد به ایران و اعزام دانشجو به آن دانشگاه‌ها داریم كه در آینده نزدیك عملیاتی می‌شود."

آشنایی با علم روز، شاید بتواند تكانی به صنعت بیمه ایران بدهد و باعث گسترش ضریب نفوذ 1.5 درصدی آن بشود.